دیدبان
لاوروف:

سرنوشت‌ سوریه فقط باید توسط مردم این کشور رقم بخورد/ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

سرنوشت‌ سوریه فقط باید توسط مردم این کشور رقم بخورد/ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

به گزارش دیدبان به نقل از روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، با اشاره به تحولات سوریه با تاکید بر این که اقدام‌های روسیه در سوریه در راستای تامین منطقه است، گفت که هیچ کشوری حق دخالت در تعیین سرنوشت سوری‌ها را ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه حاضر خواهد شد یا خیر، تاکید کرد که چنین قصدی ندارد و ترجیح می‌دهد در کنار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه خدمت کند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص ایران که به عنوان شریک روسیه به شمار می‌رود و راه دریایی نیز بین دو کشور در دریای خزر باز شده است و به این ترتیب همکاری‌ها توسعه پیدا می‌کند، اعلام کرد که در این رابطه اطلاعی ندارم ولی از هر اقدامی برای گسترش روابط و همکاری با ایران استقبال می‌کنیم.

لاوروف در ادامه تاکید کرد که روسیه در پی از سرگیری روند مذاکرات و دیپلماسی میان تمامی تمدن‌ها و کشورها برای رسیدن به روابط حسنه است . اما در این میان برخی از امور همچون نزدیک شدن مداوم ناتو به مرزهای روسیه یا استقرار سامانه‌های موشکی و ضد موشکی آمریکا در نزدیکی روسیه، اقدام‌هایی غیرمسئولانه به شمار می‌رود که اهداف روسیه که اعلام شد را به چالش می‌کشد.

وی افزود که در ادامه این تلاش‌های آمریکا، بسیاری از راهکارهای روسیه برای ثبات و عدم وجود بحران در منطقه و حتی در اروپا با مخالفت غربی‌ها روبه‌رو شد که در نتیجه این مخالفت‌ها ما امروز بحران‌ها و مشکلات زیادی را در اطراف خود می‌بینیم.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد که بحران قره‌باغ و کوزوو و اوکراین بدون نیاز به درگیری نظامی این امکان را داشت تا به شکل‌های دیگر حل شود ولی سیاست‌های اشتباه اروپایی‌ها این بحران‌ها را به این نقطه کشانده است.

لاوروف تاکید کرد که ما در تلاش برای متحد کردن تمامی کوشش‌های کشورهای دنیا برای مشکلات موجود خصوصا در مبارزه با تروریسم هستیم. از همین رو با تمامی طرف‌ها برای حل مشکل تروریسم خصوصا در سوریه و دیگر کشورها از جمله عراق و لیبی و یمن همکاری خواهیم کرد. ما همچنین از مذاکرات فلسطین و اسرائیل برای پایان یافتن مسائل بین دوطرف حمایت می‌کنیم و درباره افغانستان و شبه جزیره کره نیز خواستار حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و تنش‌ها هستیم.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»